Bir Şair Padişah/ III. Ahmed (Necib)

13:41:00



Şair padişahlar serisinin devamı olan bu yazımda Sultan III. Ahmet'ten bahsetmek istedim. Tarihçi olmadığım ve derin bir tarih bilgisine sahip olmadığım için ordan burdan derlediğim bilgiler ile sizleri naçizane aydınlatmak istedim :) 

Yirmi yedi yıl saltanat süren Sultan III. Ahmed, Lâle Devri'ni açan padişahtır. Hattatlığı şairliğinden üstün idi. Şairleri korumuş, teşvik etmiştir. Kendi adıyla anılan ve mimarlık şaheseri olan çeşmenin üzerine yazılan tarih beytinin hem hattatı, hem şairidir. Güzel gazelleri ve şarkıları da vardır ve bunlar sâde, samimi söyleyişlerdir.

Sultan III. Ahmed şiirlerinde 'Necîb' mahlasını kullanmıştır.



GAZEL
Ey gönül sen matlab-ı ilâyı tahsil etmedin 
Var ise zad-ı reh-i ukbayı tahsil etmedin

Ey gönül gaflettesin insaf kıl ayâ niçin 
Sırr-ı mettuye vukufa hiç tacil etmedin.

Ey gönül nefsine tazim etme fânidir cihan 
Gafil oldum hayf ol nâmerdi tezlll etmedin.



Şarkı 
Beni terketti sultanım 
Kiminle yâr olur şimdi 
Dehanı sükkar efşanım 
Kiminle yâr olur şimdi

Rakibe eyledi rağbet 
Bu olmaz mani-i vuslet 
Hemân sağ olsun ol âfet 
Kiminle yâr olur şimdi.

Bunları da Beğenebilirsin

2 yorum

  1. Edebiyattan hatırladım bu mahlası da pahdişah olduğunu bilmiyordum teşekkürler aydınlatma için :)

    YanıtlaSil
  2. Şairane insanları takdir ederim. Hiç bilmiyordum...

    YanıtlaSil