Bir Şair Padişah Yavuz Sultan Selim/Selimi

21:16:00

Şair padişahlar serisinin devamı niteliğinde olan altıncı 

bahsedeceğim kişi Cihan Padişahlarından birisi,Yavuz Sultan Selim.Keyifli 

okumalar dilerim :)



Sanma şahım herkesi sen,sadıkhane yar olur

Herkesi sen dostum sandın,belki ol ağyar olur

Sadıkhane belki ol alemde,dildar olur

Yar olur,ağyar olur,dildar olur,serdar olur

Bu şiirin hikayesi şöyle:
Yavuz şiire, edebiyata ve satranç oynamaya meraklı biridir. Aynı şekilde Şah İsmail'de de bu özellikler vardır. Sarayında ünlü şairleri barındırır ve çok iyi satranç oynar. Bunu bilen Yavuz  şahın bu özelliğinden yararlanmak ister. Tebdili kıyafetle (gezgin bir derviş kılığında) şahın ülkesine gider. Hanlarda , Kervansaraylarda satranç oynayarak önüne geleni yener. Haber şaha ulaşır. Şah der ki çağırın birde benimle oynasın. Yavuz Şah'ı da yener. Şah sinirlenir ve Yavuz'a der ki: " sen edep nedir bilmez misin? Hiç şahlar mat edilir mi?" Elinin tersiyle Yavuza bir tokat atar. İşte şahın huzurundan ayrılırken de bu şiiri okur. Ancak Şah İsmail hala onun Yavuz Sultan Selim olduğunu anlamamıştır. 

Yavuz yediği tokatın acısını unutmaz. Birkaç sene sonra Çaldıran'da Şah İsmail'i yener ve ona bir mektup gönderir. Mektupta o günkü tokadın acısını aldığını söyler ve ilave eder: " atacaksan tokadı böyle atacaksın. "

Aslında Yavuz bütün olanları şiirinde Şaha anlatmış ancak Şah anlamamıştır. Herkesin dost olmayacağını bir gün böyle kişilerin karşısına serdar olarak da çıkabileceğini söylemiştir.



I. Selim
Yavuz Sultan Selim
İslâm Halifesi
İki Kutsal Caminin Hizmetkârı
Yavuz Selim.jpg
9. Osmanlı Padişahı
Hüküm süresi26 Mayıs 1512 – 21/22 Eylül 1520
Önce gelenII. Bayezid
Sonra gelenI. Süleyman
Eş(leri)
Ayşe Hafsa Sultan
II. Ayşe Hâtûn
Çocukları
I. Süleyman
Üveys Paşa
Hatice Sultan
Beyhan Sultan
Şah Sultan
Fatma Sultan
Hafize Sultan
Hafsa Sultan
Tam ismi
سليم شاه بن بايزيد خان المظفر دائما
Selīm-şāh b. Bāyezīd Ḫān el-muẓaffer dāʾimā
HanedanOsmanlı Hanedanı
BabasıII. Bayezid
AnnesiGül-Bahar Hatun
Doğum
10 Ekim 1470
Amasya
Ölüm
21/22 Eylül 1520 (49 yaşında)
Çorlu
DefinYavuz Selim Camii, Fatih,İstanbul
Diniİslam
İmza


Merdüm-i dideme bilmem ne füsun etti felek 
Giryemi füzun eşkımı hun etti felek 
Şirler pençe-i kahrımda olurken lerzan 
Beni bir gözleri ahuya zebun etti felek

*****************

"Gözbebeğime bilmem ne büyü etti felek
 Ağlamamı bol yaşımı kan etti felek
 Aslanlar kahrımın pençesinde titrerken
 Beni bir gözleri ahuya köle etti felek
Gözlerimden aktı deryalar gibi, yaşım benim
Dostlar çok nesne gördü onmadık başım benim.

Geçmek için seyl-i eşkimden hayalim askeri
Bir direkli iki gözlü köprüdür kaşım benim.

Her gece altun benekli asmaniler giyip
İşbu çarh-ı pire-zen olmuştur oynaşım benim.

Ben geda gurbet diyarında kalırdım yalınız
Mihnet ü derd ü bela olmasa yoldaşım benim.

Ey felek dokuz dolu cam içmeyince Han Selim
Dehr içinde olmadı hergiz ayaktaşım benim


Daha önce bahsettiğim Şair Padişahlardan,

Fatih Sultan Mehmet'e ulaşmak için tık tık

Kanuni Sultan Süleyman'a ulaşmak için tık tık

II.Murad'a ulaşmak için tık tık

II.Selim'e ulaşmak için tık tık

II.Bayezid'e ulaşmak için tık tık


Bunları da Beğenebilirsin

16 yorum

  1. Ne güzel kıssadan hisse.. Güzel ve iz bırakan dönüş hele ki serdar olarak, tabi anlayana ama Şah nasiplenememiş desene!
    Güzel paylaşımdı, çok keyif aldım okurken, şiir de çok güzeldi ;)
    Serdar Tuncer'i de severim hani :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok mutlu oldum.Canımsın :)
      Hiç eksik olma.Yorumların beni çok mutlu ediyor,çok teşekkürler

      Sil
    2. Ne demek canım, böyle paylaşımlar olduktan sonra kayıtsız kalınır mı ki!

      Sil
  2. Çok aydınlatıcı bir yazı olmuş,emeğine sağlık canım benim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Mehtap ablacığım çok teşekkür ediyorum.Onur duydum :)

      Sil
  3. Güzel paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Güzel paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Padişahlar ne kadar donanımlı yetiştiriliyormuş hem siyasetçi hem asker hem sanatçı... 7 cihana hükmetmelerine şaşmamak lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle.Bundandır kendilerine olan hayranliklarim :)

      Sil
  6. Berika eline sağlık ayrıca bir şey eklemek istiyorum ilk şiirin adı satranç şiiri olarak geçer şöyle ki aşağıdaki gibi okursak hem yukarıdan aşağıya hemde soldan sağa aynı satır ve sutünda aynı dizeler yazar

    1.) Sanma şahım/ herkesi sen/ sadıkhane / yar olur

    2.) Herkesi sen/ dostum sandın/ belki ol/ ağyar olur

    3.) Sadıkhane/belki ol/ alemde/ dildar olur

    4.) Yar olur/ ağyar olur/ dildar olur/ serdar olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım çok teşekkür ederim.Bu ayrintiyi kacirmisim...iyi oldu yazdigin :)

      Sil
  7. BERİKA KARDEŞİM HEM DİL ÖĞRETMENİ,HEM EDEBİYAT SEVER HEM TARİHE MERAKLI TAM BİR TÜRK GENCİ YÜREĞİNE SAĞLIK..!EMEĞİNE SAĞLIK..! OSMANLI TARİHİNDE YAKLAŞIK OTUZALTI VEYA OTUZ YEDİ PADİŞAHIN HEPSİ EDEBİYATA MERAKLI VE BU KONUDA YETENEKLİDİR..!? SEVGİ İLE KALIN..!D.U

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duycan ağabey çok tesekkur ederim kıymetli yorumunuz için.Onur duydum...Sizde sevgi ile kalın.Saygilarimla

      Sil
  8. MERHABA BLOĞUNUZU TAKİBE CALDIM BEN DE SİZİ BEKLERİM :)

    YanıtlaSil