Bir Şair Padişah II.Murad/Muradi

13:34:00

Daha önceki yazılarımda hem cihan hükümdarı olup hemde şair ruhlu olan padişahlardan bahsetmiştim onlara erişmek isterseniz Fatih Sultan Mehmed Han ve Kanuni Sultan Süleyman  tıklayınız ;)

Şimdi ise 2.Murad Han, Muradi mahlası ile karşımızda.Birazcık naçizane bilgi vereyim istedim...

"Gerçi kim haddüm degüldür bûseni kılmak dilek
Ârif olan çün bilür anı ne lâzım söylemek"

Muradî

Osmanlının 6. Padişahı, şair, Muradî mahlasıyla şiirler yazmış. Doğumu Amasya 1404, Ölümü Edirne 3 Şubat 1451. Babası Çelebi Mehmed, annesi Dulkadiroğulları Beyliği'nden Suli Bey'in kizi Emine Hatun'dur. Bazı kaynaklar annesinin Amasyalı Divittar Ahmed Paşa'nın kızı Şehzade Hatun olabileceğini de belirtirler. (Ak, Coşkun, a.g.e, 49)

Mevlevî tarikatına mensup, hattat bir şair olan Sultan II. Murad, saza, söze ve eğlenceye düşkündü. Türk musikisine önemli hizmetleri olmuştur. 

Kalem ve kılıç; her ikisi de onun zamanında çok kıymetliydi. Döneminde Arapça ve Farsça'dan önemli eserler Türkçe'ye tercüme edilerek kazandırılmıştır. Sarayı, ilim ve şiir sohbetleri yapılan bir "gönül dergâhı" na çevirmişti. Edipler, âlimler ve şairler sarayın en önemli konukları haline gelmişlerdi. 

Denilebilir ki, kendisi de  Şeyhî, Nef'î ve Sabrî' yi etkilemiş bir şairdir. Ki, şiirlerinde mümkün olduğunca sade bir Türkçe kullanmaya ve ince ve aşk duygularıyla bezenmiş 
mahallî renkleri rindâne ve dervişâne bir tarzda nakışlamıştır. Bazı şiirlerini doğaçlama olarak söylemiştir. 
Tarih benim haddime değil kısaca bir bilgi vermek istedim şimdi ise Sultan Murad'ın şiirlerine göz atalım;


"Sâki getür yine dünki şarâbumı

Söylet dile getür yine çeng ü rebâbumı

Ben var iken gerek bana bu zevk u safâ

Bir gün gele ki görmeye kimse tûrabumı"

"Hünere terbiyet gerek hünerün
Terbiyet fi'l-hakîka 'iletüdür
Her hüner kim cihânda buldı vücûd
Pâdişâh-ı zamâne himmetidür."
"Hâl-i pinhânum soarar isen zebân şerh eylemez
Bir lisandur bu ilsân kim tercemân şerh eylemez


Çün mübeyyendür beyâna hâcet olmadı velî
Bir 'ayândur bu 'ayân kim her bir nihân şerh eylemez


Cümleten bir kenz-i mahfîdür nihân-ender-nihân
Pes nihâd olgıl ki bu remzi 'ayân şerh eylemez


Remz-i ma'nâdan gözet kim sana m'anâ remzeder
Yoksa bu ahvâl ü etvân lisân şerh eylemez


Ey Murâdî iş bu elfâzun beyânı neyledür
Bir beyânsun kim seni bir zü'l-beyân şerh eylemez."



Bunları da Beğenebilirsin

12 yorum

  1. Gayet güzel bilgilendirme.Teşekkürler Berikacığım.Akıllı kızım benim.

    YanıtlaSil
  2. Osmanlı padişahlarının şairli ruhlu oldukları malum..Benim en beğendiğim ise Yavuz Sultan Selim yani Selimi..Gerçekten güzel şiirleri var...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah Yavuz Sultan Selim'e de değinmek istiyorum.Yorumunuz için teşekkürler...

      Sil
  3. Ecdadımız ecdadımız diye övünenler keşke bu değerli insanların ilim, bilim ve sanatla nasıl da içli dışlı olduklarını görebilse ve bu niteliklerini örnek alsa... Kalemine sağlık, bilgilendirme için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle haklısın canim benim o kadar keşfedilesi şeyler var ki...

      Sil
  4. Padişahların şair yönlerini işlemen ne güzel olmuş... Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  5. Biz genelde IV.Murat hanı uygulamaları nedeniyle tanıyoruz.2 Murat hakkında pek bir bilgi verilmemişti tarih derslerinde.Farklı bir paylaşım olmuş.sevgi ve saygılar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlariniz icin cok tesekkur ediyorum.Eksik olmayiniz efendim :)

      Sil